Helsingin yleiskaava palautettava takaisin valmisteluun

 

Opiskelija googlasi itselleen ajatuksen ja siitä se sitten lähti… Kaikki kunnia nuorten innovatiivisuudelle. Sitä tarvitaan.

Ongelma tässä yleiskaavassa ja sen idealismissa on sama kuin kutsuplussan kanssa joka oli myöskin hieno opiskelijaidea.

Rahaa kutsuplussaan paloi paljon. Sitä tehtiin tosissaan, satsaus oli merkittävä. Suosio alun jälkeen hiipui nopeasti. Voi ajatella ettei aika ollut kypsä jne. Todellisuudessa järjestelmässä oli pahat valuviat jotka vasta tulossa oleva robottitaksijärjestelmä korjaa.

Nyt tällä yleiskaavalla oltaisiin tukkimassa kaikki Helsingin sisäänajoreitit vain saadaksemme lisää ihmisiä reittien varsille käyttämään niitä samoja jo nyt tukkoisia reittejä. Lisäksi syötäisiin viheralueita asumiselle ja sen oheistoiminnoille.

Osasyy siihen miksei Espoo voi kehittää kunnolla pohjoisosaansa Kalajärven seutuvilla on alueen liikenteen pääreittinä toimivan Vihdintien välityskyky. Liikennesuunnittelumme on sitä mieltä ettei tietä kannata pyrkiä suurentamaan ja asukasmääriä lisäämään ennen kuin Konalan jo toteutettua ”bulevardia” parannetaan  sujuvammaksi. Muutoin liikkenne tulee puuroutumaan kehä III:llä entistä pahemmin.

Ettei asiasta tulisi liian yksitotista on sanottava että näen liikenteen monien eri liikkumismuotojen symbioosina. En esimerkiksi eri tyyppisinä syöpinä jotka raiskaavat samaa kehoa. Tällaisiakin näkemyksiä välillä hyvin kipakasti esitetään. 

Kannatan metroa ja muuta raideliikennetta. Samoin polkupyöräilen ja käytän itsekin työmatkallani liityntäliikennettä. Tätä viimeksimainittua tulisi kaavoittaa ja toteuttaa huomattavasti lisää, niin paljon etteivät liityntäpysäköintipaikat olisi täynnä jo aamu seitsemältä talviaikaan. Se lisäisi joukkoliikenteen käyttöä huomattavasti.

Yksi asia mikä pitää aina pitää mielessä liikennettä suunniteltaessa on matka-aikojen lyhentäminen. Se on kaupungin tehokkuuden mitta. Se on mitä ihmiset haluavat.

Linkki HS:n artikkeliin:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1477283665793